Hit Counters

10 favorieten van 2015

JAAROVERZICHT
Naar jaarlijkse gewoonte ben ik rond de jaarwisseling steeds weer benieuwd welke artikels jullie konden smaken. Dit jaar verschenen er heel wat meer dan de voorgaande jaren: meer dan 80 artikels. Van al deze artikels waren de onderstaande 10 het meest gelezen in 2015. Alvast bedankt om deze website zo massaal te blijven lezen en hopelijk tot komen jullie in 2016 ook nog even langs.

REPORTAGE
1. Roadtrip langs de Vogezen
Een tijd terug vroeg een vriendin of ik niet mee enkele dagen naar de Vogezen in Frankrijk wou. Uiteindelijk werd dit tripje een hele trip langs de Vogezen, de Jura en de Alpen: een roadtrip langs drie Franse gebergten. In dit eerste deel van een vierluik verkennen we de Vogezen.
OPINIE
2. Reizen, werken en koffie
Vaak krijg ik te horen dat ik echt wel een luxueus leven heb omdat ik zoveel reis. Zo ben ik momenteel op uitnodiging in het Zwarte Woud en heb ik een hotel waar ik mij Keizer in Duitsland voel. Ik ga zeker niet ontkennen dat ik dat tegen mijn goesting doe, maar het zijn vaak ook lange dagen en schrijf ik op veel te laten uren nog een stukje zoals dit.
REISVERHAAL
3. Parels aan de Sloveense kust
Enkele zomers geleden kwam ik in de late middag terecht aan de Sloveense kust en ontdekte ik een parel die mij nog lang zal bijblijven. Een dag eerder had ik ’s morgens België al liftend verlaten en werd een stukje van Duitsland, Oostenrijk en Italië achter mij gelaten.
REPORTAGE
4. Groen en verrassend Bogor in Indonesië
Enkele maanden per jaar verblijf ik in Indonesië en neem ik steeds weer de tijd om ook even rond te reizen in dit mooie land. Zo kwam ik ook in Bogor terecht en ik moet toegeven ik was zeer aangenaam verrast van al het moois wat deze stad en haar omgeving te bieden heeft.
CULTUUR
5. Lübeck aan de Oostzee en het Sint-Anne’s Museum
Als je nog geen citytrip hebt gepland voor de komende maanden raad ik aan om eens op stap te gaan naar Lübeck in Duitsland aan de Oostzee. Zelf was ik daar nog maar net. De stad op zich is al de moeite waard om enkele dagen in rond te hangen aangezien de oude stadskern volledig UNESCO werelderfgoed is.
REPORTAGE
6. Düsseldorf - een stad die bruist
Düsseldorf in Duitsland is een geslaagde combinatie van traditie en trends. Een stad die bruist, dat merk je overal. Vooral in de Altstadt, de oude binnenstad, die legendarische vierkante kilometer aan de Rijn met zijn 260 cafés, kroegen, rustieke brouwerijen en lunchrooms, die hem de naam "langste bar van de wereld" hebben bezorgd.
REPORTAGE
7. Luik - een vurige stad in Wallonië
Luik is de belangrijkste toeristische stad van Wallonië en heeft de afgelopen jaren een hele vernieuwing doorgemaakt. Deze vurige stad heeft een roemrijk verleden dat een aanzienlijk erfgoed heeft achtergelaten en heel wat culinaire hoogstandjes opleverde.
REPORTAGE
8. Vis - een parel in de Adriatische Zee
Het eiland Vis in Kroatië is voor mij onvergetelijk. Zelf had ik ooit vijf dagen lang de eer om op dit aardse paradijs mijn tentje te mogen plaatsen op een afgelegen strand.
REPORTAGE
9. Pitcairn, het land van de Bounty
Ongeacht dat ik al veel reisde, staan er toch nog heel veel dingen op mijn droomlijstje. Veel van die dromen lijken op het eerste zicht wel heel onbereikbare dromen. De Pitcairneilanden zijn zo een van die plaatsen die wel onbereikbaar ergens op onze planeet liggen.
REPORTAGE
10. Maastricht, een stad die blijft boeien
Twee dagen in het weekend vrij? Bezoek dan zeker eens Maastricht, een van de oudste steden van Nederland. Een stad die de tand des tijds uitstekend heeft doorgestaan en waar je de specifieke, levendige cultuur proeft die door de eeuwen heen gevormd is door Germaanse en Romaanse invloeden.

30.12.2015 | Thierry Hanan Scheers | Beeld: Thierry Hanan Scheers

Lees en bekijk ook deze:
2015 in 20 pictures | Photos
2015 in 20 beelden | Foto's
5 meest bekeken video's van 2015 | Video's
10 leukste instagrammers 2015 | Opinie
2014 in 10 beelden | Foto's
5 favorieten van 2014 | Jaaroverzicht
13 mooiste foto's van 2013 | Foto's
10 meest bekeken en gelezen van 2013 | Jaaroverzicht