Hit Counters

10 meest bekeken en gelezen van 2013

JAAROVERZICHT
Op het einde van het jaar is het meestal tijd om een terug te blikken op afgelopen jaar. Volgende blogartikels van het afgelopen jaar over mijn reisavonturen en al dat anders schoon in de wereld werden door jullie het meeste gesmaakt in 2013.




1. Fotoblog Indonesië III
FOTO'S Dit was mijn derde reis op anderhalf jaar tijd naar Indonesië. Mijn uitvalsbasis is steeds de stad Bima op het minder bekende maar zeker niet minder mooie eiland Sumbawa. Hierbij een fotoverslag van al dat moois.

2. Op reis door de wereld op mij heen
FOTO'S Reizen is voor mij ontspanning, educatie en onthaasting. Maar reizen kost geld, dus ging ik de hele maand september lang op zoek naar een klein stukje groen om mijn heen. Waar het pad mij kruiste, bleef ik even stil blijven staan om te genieten en de beelden in mij op te nemen. Telkens ik mij in het groen bevond ging mijn smartphone af en mijn fototoestel aan. Dertig dagen, dertig foto's.

3. Historische wandelroute Hoek van Holland
FOTO'S Een dagje wandelen. Altijd leuk als daguitstap. Ook in de winter zijn er mooie plekjes niet ver van huis. De 'Historische wandelroute' in Hoek van Holland bijvoorbeeld. Een klein dorpje aan de Noordzee in Zuid-Nederland met prachtige duinen en bos. In Nederland noemen ze het hier ook 'het strand van Rotterdam'.

4. De laatste dagen van het treinstation Echternach
VIDEO Als ik op reis ga wil ik ook altijd graag een stukje geschiedenis opsnuiven. Echternach heeft mij altijd al op één of andere manier aangetrokken. Ik kwam daar reeds 40 jaar geleden en heb dit enorm zien veranderen. Maar dit had ik nog nooit eerder gezien. Een video met de laatste beelden van het treinstation in Echternach. Zowel mooi als tragisch.

5. Op reis zonder extra budget? Ja dat kan.
OPINIE Inderdaad dat kan. Of denk je van niet? In het verleden heb ik al het tegendeel bewezen. Je moet gewoon over een dosis avontuur beschikken en ballen aan je lijf hebben. Bovendien mag je vooral niet te veel gesteld zijn op luxe. Maar je krijgt een heleboel andere dingen hiervoor in de plaats. Dingen die onbetaalbaar zijn en die een mens veel rijker maken dan eender welk geld en eender welke materialistische zaken.

6. Drie stappen voorwaarts en twee achterwaarts
REISVERHAAL In de zomer van 2010 ging ik te voet van de Belgische Kempen naar het Luxemburgse Klein Zwitserland. Velen verklaarden me toen voor gek, maar zelf vond ik dat niet zo'n gek idee. Ik heb mij gedurende 17 dagen en 415 km rot geamuseerd en heel veel leuke ontmoetingen gehad.

7. Bima in Indonesië, een parel zonder toeristen
FOTO'S Bestaan er nog plaatsen op de wereld waar men het toerisme nog niet heeft uitgevonden? Dat is iets wat ik mij ook afvroeg tot twee jaar geleden. De stad Bima en haar omgeving op het eiland Sumbawa in Indonesië is zo'n plaats waar een toerist nog een zeldzaam iets is. Kortelings vertrek ik voor de derde maal naar dit aards paradijs. Toen ik er vorige zomer een volle maand was, zag ik vier toeristen gedurende de hele maand september.

8. De onbekende maar zeker niet onbeminde Sloveense kust
FOTO'S Slovenië heeft slechts een kleine kuststrook van ongeveer 50 kilometer, maar toen op mijn eerste dag aan de Adriatische zee het zonlicht stierf in zee achter de horizon van Koper, één van de drie havensteden van Slovenië, werd ik stil van ontroering. Eén dag later toen de zon opnieuw ten onder ging en de zoutvelden van Sečovlje deed schitteren als een ruwe diamant, werd ik nog stiller.

9. Prachtig noorderlicht in IJsland
VIDEO Eén van de mooiste fenomenen op aarde blijft toch het noorderlicht. Het noorderlicht is een lichtverschijnsel, dat voorkomt wanneer grote hoeveelheden geladen deeltjes van de zon in het heelal worden geslingerd en met de atomen in onze dampkring botsen.

10. De veelzijdigheid van Indonesië
VIDEO Dat Indonesië vele troeven heeft dat moet ik jullie zeker niet vertellen. Met dit kortfilmpje zal je er nog meer van overtuigd zijn. Het neemt slechts enkele minuten van jullie tijd om het kleurrijke van Indonesië te ontdekken: zowel de stad, de prachtige landschappen en de zee.

31.12.2013 | Thierry Hanan Scheers | Beeld: Thierry Hanan Scheers

Lees en bekijk ook deze:
2015 in 20 pictures | Photos
2015 in 20 beelden | Foto's
10 favorieten van 2015 | Jaaroverzicht
5 meest bekeken video's van 2015 | Video's
10 leukste instagrammers 2015 | Opinie
2014 in 10 beelden | Foto's
5 favorieten van 2014 | Jaaroverzicht
13 mooiste foto's van 2013 | Foto's