Hit Counters

Vis - een parel in de Adriatische Zee

REPORTAGE
Het eiland Vis in Kroatië is voor mij onvergetelijk. Zelf had ik ooit vijf dagen lang de eer om op dit aardse paradijs mijn tentje te mogen plaatsen op een afgelegen strand. De zon daalde neder terwijl ik in het zand ging liggen en ’s morgens zag ik lekker lui vanuit mijn slaapzak de zon langs de andere kant opkomen.

Deze plek werd mij verteld door twee Kroaten tijdens een gezamenlijke lift van Dubrovnik naar Split. Van de bewoonde Dalmatische Eilanden ligt Vis het verste uit de Kroatische kust verwijderd. Vanuit Split op het vasteland van Kroatië kan je een aantal keren per dag met een veerboot naar en van dit rustig eiland. De ongerepte kust rond Vis is perfect om te duiken en te snorkelen vanwege de vele wrakken en grotten, het natuurschoon en de archeologische plekken. Maar ook leent dit eiland zich perfect voor een strandvakantie. In 1944 was dit wondermooie eiland de belangrijkste schuilplaats van Josip Broz Tito, de leider van het Joegoslavische partizanenverzet in de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog gebruikte het Joegoslavische leger het eiland als zijn belangrijkste vlootbasis. Pas in 1989 werd deze groene stip in zee opengesteld voor toeristen. Door jarenlange isolatie van de buitenwereld is de natuur ongerept. Buiten de wegen en paden liggen nog steeds landmijnen.

De hoofdplaats van het eiland is het kleine stadje Vis ( ca. 2.000 inwoners) rond een baai waar ook de boten van het Kroatische vasteland toekomen. De meeste toeristen nemen in Vis echter meteen de bus naar Komiža, maar het is toch wel even de moeite om ook een kijkje te nemen in het stadje Vis. Hier staan een aantal mooie Venetiaanse gotische gebouwen met bewerkte stenen balkonnetjes, vensters en trappen. Ik beeld mij al in dat ik hier ooit onder aan een van de balkons met mijn gitaar mijn lief misschien eens ten huwelijk zou vragen. Misschien niet bijster origineel, maar wel romantisch.


Aan de andere kant van het eiland ligt dan Komiža (ca. 1.700 inwoners). Dit vissersplaatsje ligt aan een met palmen omzoomde baai met de hoogste berg van het eiland, de 587 meter hoge Hum, als decor. Net buiten dit laatste stadje vond ik ook mijn eigen paradijs. Mijn eigen strandje waar ik kon doen wat ik maar wou. Snorkelen in zee tussen alle kleuren van vissen, uitgestrekt genieten van de zon die op mijn naakte lichaam weerkaatste, wegdromen tijdens de zonsondergang, wakker worden van nachtelijke geluiden… Ik zou kunnen sterven op deze plek.

In Komiža is het heerlijk om aan de waterkant op een van de terrassen van de vele restaurants te lunchen tijdens de middagzon of te dineren tijdens de zonsondergang. Of gewoon te genieten van verfrissend drankje. Rond het plein Škor staan prachtige 16e en 17e-eeuwse huizen. De tijd lijkt hier stil te staan.

Komiža is ook de ideale uitvalsbasis om een ontspannende, maar ook inspannende, wandeltocht te ondernemen naar de top van de berg Hum. Op deze berg bevindt zich ook de grot, waar Tito tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn hoofdkwartier had. Omdat er nog steeds mijnengevaar schuilt op dit stuk natuurgeweld, is het noodzakelijk om op de paden te blijven.

Veel bezoekers - vaak dagtoeristen - komen echter naar Vis in de eerste plaats voor een van de bijzonderste natuurfenomenen van Kroatië: de ‘modra špilja’ of ‘blauwe grot’ op Biševo. Vanuit Vis-Stad en Komiža gaan excursies naar het kleine onbewoonde eilandje Biševo ten zuidwesten voor de kust van Vis. Bijzonder aan deze grot is het moment tussen 11 en 12 uur, wanneer het zonlicht door een opening onder water naar binnen schijnt. Ongewone kleureffecten ontstaan in het heldere blauwe en turquoise water en reflecteren op onwerkelijke wijze in de grot. Op dit mini-eilandje staan ook de ruïnes van een klooster, welk rond het jaar 1000 gebouwd werd en een kerkje uit de 12e eeuw.

Op Vis ontdek je dus een eeuwenoude cultuur, een ongerepte natuur en heerlijke kleine strandjes aan een altijd blauwe zee. Wat moet een mens nog meer hebben op vakantie?

26.01.2015 | Thierry Hanan Scheers | Beeld: Thierry Hanan Scheers | Publicatie: Wereldwijzer

Lees en bekijk ook deze:
Parels aan de Sloveense kust | Reisverhaal
Korfoe - een Grieks paradijs in de Ionische Zee | Reportage
Tzatziki | Recept
Vis in Kroatië | Foto
De onbekende maar zeker niet onbeminde Sloveense kust | Foto's
Vipavska jota | Recept
Op mijn duimpje naar de Balkan | Reisverhaal

Ontdek alle Reisgidsen & Reisboeken