Hit Counters

Op reis zonder extra budget? Ja dat kan.

BLOGPOST
Inderdaad dat kan. Of denk je van niet? In het verleden heb ik al het tegendeel bewezen. Je moet gewoon over een dosis avontuur beschikken en ballen aan je lijf hebben. Bovendien mag je vooral niet te veel gesteld zijn op luxe. Maar je krijgt een heleboel andere dingen hiervoor in de plaats. Dingen die onbetaalbaar zijn en die een mens veel rijker maken dan eender welk geld en eender welke materialistische zaken.

Zo ging ik al eerder te voet naar Santiago de Compostela in het westen van Spanje vanaf het zuiden van Frankrijk. In totaal legde ik 850 km te voet af in 35 dagen. Niet voor iedereen denk je? Als je tijd hebt kan iedereen dit die gewoon een stel voeten heeft die niet gekwetst zijn en en portie doorzettingsvermogen. Natuurlijk loop je op de blaren na enkele dagen. Ik had zelfs meer blaren op mijn voeten dan ik maar enigszins mogelijk hield. Die pijn went wel. Maar wat krijg je terug. De mooiste landschappen in Spanje, van bergen tot woestijn, tot schilderachtige dorpjes, grote steden die nog niet worden platgelopen door toeristen, en fantastische ontmoetingen met mensen van overal ter wereld. Mijn budget dat ik hier voor uittrok was nul komma nul. Ik gebruikte gewoon het geld dat ik thuis ook zou opdoen. Hiermee at ik, ging ik een af en toe een wijntje drinken in de Rioja en versierde ik steeds weer een slaapplaats. Ik maakte mijn tocht in de herfst (van half oktober tot half november). Ideaal seizoen voor deze tocht. Heel veel fruit (appelen, peren, druiven) en noten in de natuur waar je de grootste honger mee kan stillen. En je komt op wondermooie plekjes.


Wat deed ik nog meer. Met de duim naar Kroatië. Lees hier mijn reisverhaal. Maar je kan eender waar naartoe liften. Een dosis lef en wat mensenkennis kunnen je door gans Europa brengen, en voor de grote avonturiers zelfs verder. Ik kwam in het zuiden van Kroatië een jonge dame van 19 tegen die op haar duimpje van Zweden kwam en op weg was naar Istanbul. Niets is onmogelijk.

Een ander ding dat ik ooit deed was gewoon te voet vertrekken vanuit mijn eigen Kempendorpje Itegem in mijn belgenlandje naar Echternach in Luxemburg. Dit verhaal kan je hier ontdekken. Maar je kan eender waar naartoe gaan. En steeds weer heb je ontmoetingen en ervaringen die stuk voor stuk niet te vervangen zijn door eender welke luxe. En je kan dit alles op je eigen tempo en ritme doen.

Als je gewoon een beetje creatief bent zijn de mogelijkheden oneindig om er zonder extra budget op uit te trekken. Een rugzak, stevige schoenen en een minitentje volstaan. Als je bovendien nog een handje vol talen spreekt en een beetje mondig bent dan kom je ver. Maar dat is niet echt noodzakelijk, want vaak lukt het ook wel met gebarentaal en/of behaard Engels. Ik kreeg vaak slaapplaatsen gratis aangeboden en anders heb je nog altijd Couchsurfing, een leuke manier om te reizen. Mijn profiel kan je hier vinden. Dus wees altijd welkom in mijn nederig stulpje indien je op de één of andere manier in mijn buurt moest passeren en op zoek moest zijn naar een slaapplaats. Als ik zelf niet ergens onderweg ben natuurlijk, want ik ben gemiddeld zelf 1/3 van een jaar zelf on the road.

Wat wil ik zelf nog doen? Misschien eens met de fiets. En mijn ultieme droom te voet of al liftend rond de wereld. En wie weet kom ik jou ook ooit ergens tegen. Cheers.

05.03.2013 | Thierry Hanan Scheers | Beeld: Thierry Hanan Scheers

Meer blogposts:
10 leukste instagrammers 2015
Nog snel een last minute kerstmarkt?
25 interesting things and facts about Belgium
Wordt Sodom nieuwe locatie voor LGBT-toerisme?
Reizen, werken en koffie
Slapen op de luchthaven
Ryanair op Zaventem
Waar is de romantiek van het reizen gebleven?
Bestaat er zoiets als een muilezelreiziger?
Op reis met Sander Groen
Travel with Sander Groen
Nieuwe wereldreisgids Wikivoyage
Goedkoper door Frankrijk met iDTGV
Waalse steden zijn ook mooi
Wat is "afstand" nog?
Die voorbereidingen toch altijd

Euh... Tijd voor vakantie?