Hit Counters

Fotoblog
Indonesië III

FOTO'S
Dit was mijn derde reis op anderhalf jaar tijd naar Indonesië. Mijn uitvalsbasis is steeds de stad Bima op het minder bekende maar zeker niet minder mooie eiland Sumbawa. Hierbij een fotoverslag van al dat moois.




'Acht-weken-bagage'

Totaal 14 kg, inclusief chocolade en wafels voor negen mensen, speelgoed en snoepgoed voor twee kinderen en nog enkele andere geschenken.


Waar was ik ergens in de wereld?

De wereld is zo groot en eilanden kunnen zo klein zijn. Sumbawa is echter even groot als Vlaanderen en Bima is een stad van meer dan 100.000 inwoners.


Dag 1 - Hari 1

13.15 u Vanuit mijn thuisbasis Itegem neem ik de bus naar het station.

13.53 u Vandaar ga ik verder met de trein naar Antwerpen.


14.17 u Ik kom toe in Antwerpen-Centraal.


14.47 u Dan ga ik verder met de trein naar Rotterdam.


16.08 u In Rotterdam-Centraal wacht ik op de volgende trein.


16.25 u Met de Fyra naar Schiphol.


16.50 u Oeps in Schiphol al een vertraging van 1.35 u.


Dag 2 - Hari 2

20.30 u Landing op Denpasar (Bali).

En even overnachten in Palma Bed & Breakfast in Jimbaran.


Dag 3 - Hari 3

9.30 u 's Morgens neem ik verder een vlucht naar Bima (Sumbawa).


De berg Gunung Agung op Bali boven de wolken


De drie kleine eilanden Gili Trawangan, Gili Meno en Gili Air naast Lombok.


En de drie andere minder bekende eilanden Gili Lampu, Gili Pasaran en Gili Pentangan.


10.50 u Eindelijk ter plaatse in Bima.


Dag 4 - Hari 4

Mijn eigen huisje - Rumah saya.






Ik ontdekt al meteen enkele plaatselijk gerechten - Makanan di Bima.

Kolak Pisang
Banaan, kokos, suiker - Pisang, kelapa, gula.


Rambutan
Fruit - Buah.


Ontbijt - Makanan pagi
Rijst, kip, ei - Nasi, ayam, telur.


Dag 5 - Hari 5

Kokosijs - Es kelapa
Hier kom ik telkens opnieuw. Eén van mijn favoriete plaatsen in Bima nabij de luchthaven.




Dag 9 - Hari 9

Saté van geit - Sate Kambing
Lekker! Enak!





Rijstvelden in RabaLapangan nasi di Raba.








Dag 10 - Hari 10

Dinner - Makan malam
Nasi goreng keju (kaas)



Benhur
Plaatselijk transport. Zowel passagiers- als goederenvervoer.


Benzinepomp - Pompa benzin
Te koop per fles van een liter


Dag 11 - Hari 11

Bakwan
Het ziet er niet uit, maar het smaakt best wel. Gemaakt van kool en een soort deeg.
Lekker! Enak!



De rijst wordt gewoon gedroogd langs de straat - Mengeringkan nasi.



Even relaxen op het strand van Kolo - Pantai di Kolo.






Een bezoek aan het vissersdorp Bonto - Desa nelayan Bonto.












Dag 12 - Hari 12

Ontbijt - Makanan pagi
Pudding dan Kue ubi
Groene pudding op basis van kokos en een gefrituurde puree in deeg van één of andere wortel (gelijkaardig aan onze aardappel).


Af en toe moesten we ook onze kledij eens wassen - Cuci buju.


Dag 13 - Hari 13

Sprite met melk, als Westerling blijf ik het een rare combinatie vinden - Sprite susu.


Dag 15 - Hari 15

Uma lengge in Maria (Wawo)
Traditionele huizen van meer dan 200 jaar oud - Rumah tradisional lebih dare 200 tahun.









Dag 19 - Hari 19

Universiteit van Bima - Universitas di Bima
Studentenkamers - Ruangan murid




Dag 23 - Hari 23

Op bezoek bij een school in Oi Fo'oSekolah di Oi Fo'o.









Me and some crazy teachers.


Dag 26 - Hari 26

Ik maak spaghetti en papayasap voor mijn vrienden.
Saya memasak spaghetti dan jus papaya untuk teman saya.




Dag 28 - Hari 28

Mie met kippenpoot - Mi Ayam
Even ogen dicht doen en gedachten opzij zetten, en smullen dan. Heerlijk! Enak!


Op naar Matakando, een dorp van pannen- en steenbakkers.










Ntobo met zijn plaatselijk voetbalveld.






Busu en de drakengrot - Lubang naga di Busu.
Volgens een plaatselijke oude vrouw ben ik de tweede blanke (bule) die zij hier ooit zag. Vele jaren geleden kwam hier nog eens een toerist.










Dag 33 - Hari 33

De markt van Bima - Bima pasar.



De haven van Bima - Pelabuhan di Bima.



Dag 36 - Hari 36

Een kleine stop in het stadje Tente.



Het prachtige strand van Rontu - Pantai di Rontu.
Een klein dorp waar men leeft van het ophalen van zeewier ( rumput laut).






Het totaal verlaten strand van Wanne - Pantai di Wanne.




Op zoek naar het onbestaande rode strand van Karumbu, een bruin strand dan maar - Pantai di Karumbu.



Baai van Waworado - Teluk Waworado


Dag 42 - hari 42

Met de nachtbus naar Mataram in Lombok - Bis ke Maratam di Lombok.
Meer dan 11 uur rijden, inclusief een overzetboot.


Dag 43 en 44 - Hari 43 dan 44

Het kleine dorpje Bangsal in Lombok.




Van hieruit neem ik de boot naar Gili Trawangan - Perahu ke Gili Trawangan.



Bezoek aan de Gili-eilanden: Gili Trawangan - Pulau Gili: Gili Trawangan.

















Met dit busje en dertig andere passagiers kom ik aan in het dorpje Lendang Bajur in Lombok.




Het toeristische kustplaatsje Senggigi in Lombok.
Regen! Hujan!





Iets lekker eten in Mataram in Lombok - makan enak.





... en wachten op de bus - dan menunggu untuk bis.



Dag 50 - Hari 50

Oud zwembad in Oi Si'i - Kolam renang di Oi Si'i.






Baai van Bima - Teluk Bima






Een zwaar onweer boven Bima stad - Badai di atas kota Bima.


Nadien een prachtige regenboog - Kemudian pelangi.


Dag 53 - Hari 53

Luchthaven van Bima - Bandara Bima.
Goodbye


13.06.2013 | Thierry Hanan Scheers | Beeld: Thierry Hanan Scheers

Lees en bekijk ook deze:
Kebun Raya Bogor in Indonesië | Foto's
Groen en verrassend Bogor in Indonesië | Reportage
Een snuifje kruidige Indonesische Ramadan | Reisverhaal
Bima - een ondergewaardeerd stukje Indonesië | Reportage
Bima - an undervalued place in Indonesia | Report
Vijf romantische stranden in Indonesië | Foto's
Gili Trawangan in Indonesië | Foto
Wandel eens een eilandje rond | Reportage
De veelzijdigheid van Indonesië | Video
Bima in Indonesië, een parel zonder toeristen | Foto's
Straffe verhalen | Cultuur
Student, trouwen en doodgaan | Cultuur
Wat is "afstand" nog? | Opinie
Die voorbereidingen toch altijd | Opinie

Zotte Solden bij Vliegtickets.be