Hit Counters

Fietsen over drie grenzen langs de Vennbahn

REPORTAGE
Als ik een stukje van de wereld wil zien, hoeft het voor mij niet altijd een exotische of oosterse bestemming te zijn. Soms gewoon enkele dagen wegglippen lekker vlakbij kan al eens wonderen doen. Avontuur, dat maak je zelf. Al jaren maak ik plannen om de fiets eens te bestijgen voor een korte vakantie, maar ook al eeuwenlang blijven mijn plannen in de kast liggen.
Tot mijn oog viel op de Vennbahn, één van de langste fietspaden op een voormalig spoortracé in Europa, over drie grenzen heen.

Een traject langs een oude ijzeren verbinding tussen de Duitse keizerstad Aken en het Luxemburgse Troisvierges, met daartussen de Hoge Venen in de Belgische Ardennen. Ideaal om enkele dagen te ontsnappen aan het dagelijks leven. En omdat treinen en steile hellingen normaal niet samengaan, bedraagt het hoogteverschil op de verharde en geasfalteerde route gemiddeld slecht twee procent. Dus dat zie ik nog wel zitten als niet-geoefend fietser.

Traject
De Vennbahn behoort met zijn 125 km lengte aan fietspaden op voormalige spoorwegen, tot de langste van Europa. Vanuit Aken in Duitsland gaat het richting de voormalige stad van de lakenwevers, Monschau, met de vele ambachtelijk huizen en dagjestoeristen, snel daarna maak je de grensoversteek naar België en rijd je de Hoge Venen binnen met de Signal de Botrange, het hoogste punt van België op 694 meter boven de zeespiegel. Via Sankt Vith bereikt men dan het authentieke Burg-Reuland. Hier kan je vanaf de verdedigingstoren een laatst blik werpen over de uitlopers van de Ardennen en kijk je oog in oog met de laatst etappe naar de eindbestemming Troisvierges in Luxemburg.

Natuur
De Hoge Venen is met een totale oppervlakte van 4.600 hectare het grootste beschermd natuurreservaat van België en daar ontdek je tevens het hoogste punt van de route en van België. De Hoge Venen moet je eigenlijk beleven! Zelf was ik er al vaak te voet en de rugzak, maar nog nooit met de fiets. Het lijkt mij wel een uitdaging om met de fiets tot op het dak van België te kunnen rijden. Maar gezien de kleine hoogteverschillen is dit allemaal relatief, maar leuk om op mijn reiscurriculum te zetten.


De hoogveenvlakte van dit natuurgebied komt goed tot zijn recht in alle weersomstandigheden: op mooie dagen zorgt een open blauwe hemel voor een uitgestrekt landschap en een nagenoeg eindeloos vergezicht, terwijl bij slecht weer de hangende, zware wolken een bedreigende sfeer creëren. Maar het liefst van al zou ik toch mooi weer willen hebben tijdens zo'n fietstocht. Maar aangezien dit België is, is het vaak onvoorspelbaar. Vroeger werden de Hoge Venen een streek genoemd "waar de bomen zelfs in de zomer nog bevriezen". En zo doen er nog allerlei verhalen en legendes de ronde die dit stukje natuur nog altijd een beetje mysterieus houden.

Na de hoogste top van België komt men in een streek die eerder wordt gekenmerkt door zacht glooiende heuvels, kleine klaterende watervallen, stuwmeren en oude spoorwegtunnels.

Taal
Naast de fantastische natuur heeft deze regio nog meer te bieden. Onder andere een mix van talen en dialecten is het bewijs van de talrijke grensverschuivingen waarmee de bewoners langs deze route werden geconfronteerd. Vanaf 1921 was de Vennbahnspoorweg vanaf Raeren een Belgisch soeverein gebied, ondanks het feit dat ze over een afstand van 35 kilometer elf keer het Duitse grondgebied doorkruiste. Tijdens deze route ga je dan vooral ook Duits horen, ook in het stukje België dat je doorkruist, want België heeft ook een derde landstaal en dat wordt vaak wel eens vergeten.

Ondertussen worden mijn fietsplannen iets meer concreet, scheer ik alvast mijn benen en olie ik ze al in, en schaaf ik mijn Duits al op. En wie weet stap ik dit voorjaar of van de zomer uiteindelijk dan toch op mijn fiets. Iemand zin om mee fietsen?

28.02.2014 | Thierry Hanan Scheers | Beeld: Thierry Hanan Scheers | Publicatie: Wereldwijzer

Lees en bekijk ook deze:
Standbeeld Chelsea Manning op reis door Europa | Reisnieuws
Nieuwe fietsroute van München naar Venetië | Kortnieuws
Oostenrijkse en Italiaanse Alpe Adria Radweg is 'Fietsroute van 2015' | Kortnieuws
Stijging aantal toeristische overnachtingen in Europa | Kortnieuws
Vueling lanceert gratis wifi in haar vliegtuigen | Reisnieuws
Europese hotels worden goedkoper | Reisnieuws
Met trein en boek door Europa | Reportage
Drie stappen voorwaarts en twee achterwaarts | Reisverhaal
Trektocht Itegem - Echternach | Video

Ontdek alle Reisgidsen & Reisboeken